Edebiyat ya da yazın, yazarın düşünce ve duygularını, okuyana estetik bir tat doyum sağlamak amacıyla yazılmış ya da böyle bir amaç gütmese de biçimsel ve bu düzeye ulaşmış yazılı yapıtların tümününe verilen isimdir.
Edebiyat Nedir?***
ulucsoy- Moderator
- Mesaj Sayısı : 74
Kayıt tarihi : 21/02/08
Game
Evden-Eve-Nakliyat-Fiyatları:
- Post n°1
Edebiyat Nedir?***
ulucsoy- Moderator
- Mesaj Sayısı : 74
Kayıt tarihi : 21/02/08
Game
Evden-Eve-Nakliyat-Fiyatları:
- Post n°2
Edebiyatın Kapsamıı***
Edebiyat düşünce ve duyguları güzel ve etkili bir biçimde anlatma sanatı olarak tanımlanabilirse de her anlatı her metin edebiyat tanımı içerisine sokulmaz. Amacı okuyucuya estetik bir lezzet sunmak değil de onu bir konuda aydınlatacak teknik bilgileri içeren yapıtlar (bilimsel makale veya kitaplar, gazete haberleri gibi) edebiyat tanımı dışında değerlendirilirler. Bununla birlikte bazı müellifler bilimsel yapıt ve haberlerin edebi değer taşıtabilecek nitelikte olabileceği gibi sanatsal kaygı taşımayan şiirlere de rastlanabileceğini belirterek bu tanıma karşı çıkmışlardır.
ulucsoy- Moderator
- Mesaj Sayısı : 74
Kayıt tarihi : 21/02/08
Game
Evden-Eve-Nakliyat-Fiyatları:
- Post n°3
Edebiyat Kuramları***
Edebiyatın sınırları önceden belirlenmiş form ve kurallara göre tasarlanarak oluşturulan bir üretim mi yoksa baştan tasarlanamayan üretim sırasında bilinçaltı ve geçmiş tecrübelerin ışığında oluşturulan özgün bir yaratı mı olduğu Eski Yunan'da bu yana tartışma konusu olmaya devam etmektedir. Öyleyse edebi metnin üretimini sorgulayan iki ana görüş vardır :
Kurgucu Anlayış
İlk temsilcisi Aristoteles olup, ünlü düşünür Poetika adı çalışmasında tragedyayı enine boyuna incelerken kurguyu ön plana çıkararak sanatsal dışavurumu ikinci plana atmıştır.
Dışavurumcu Anlayış
MS. 1. yüzyılda Eski Romalı düşünür Longinus ait Peri Hypsous (Yücelik Üzerine) adlı çalışmasında bir yapıtın sanatsal değerinin içindeki coşku miktarı ile ölçülebileceğini iddia ederek kurgucu anlayışı reddetmiştir.
20. yüzyıl'dan itibaren her iki anlayışın ortaklaşa yansıtıldığı eserler üretimiştir. Sözgelimi James Joyce’un Ulysses adlı romanı hem kusursuz bir kurguya hem de dışavurumun en abartılı ve yoğun kullanıldığı devrimci bir çalışma olarak dikkat çekmektedir.
Kurgucu Anlayış
İlk temsilcisi Aristoteles olup, ünlü düşünür Poetika adı çalışmasında tragedyayı enine boyuna incelerken kurguyu ön plana çıkararak sanatsal dışavurumu ikinci plana atmıştır.
Dışavurumcu Anlayış
MS. 1. yüzyılda Eski Romalı düşünür Longinus ait Peri Hypsous (Yücelik Üzerine) adlı çalışmasında bir yapıtın sanatsal değerinin içindeki coşku miktarı ile ölçülebileceğini iddia ederek kurgucu anlayışı reddetmiştir.
20. yüzyıl'dan itibaren her iki anlayışın ortaklaşa yansıtıldığı eserler üretimiştir. Sözgelimi James Joyce’un Ulysses adlı romanı hem kusursuz bir kurguya hem de dışavurumun en abartılı ve yoğun kullanıldığı devrimci bir çalışma olarak dikkat çekmektedir.
ulucsoy- Moderator
- Mesaj Sayısı : 74
Kayıt tarihi : 21/02/08
Game
Evden-Eve-Nakliyat-Fiyatları:
- Post n°4
Edebiyat Akımları
Belli bir tarihsel süreçte edebiyatı, tür ve yazarın milliyeti bakımından herhangi bir ayrım olmadan şekilsel ve içeriksel olarak etkileyen belli üslup, duygu ve düşünce dizisine edebiyat akımı veya edebi akım denir.
Edebi akımlarının gelişimine bakıldığında, bu akımların salt yazına özgü olmadığı genel, bir sanat akımı olarak başlayıp geliştikleri görülür. Üstelik hemen hepsi, genelde doğdukları çağın toplumsal yapısının, bu yapıya bağlı düşünüş biçiminin, ideolojinin ürünüdürler. Çağın felsefesinin sanat üzerindeki etkisi akım olarak ortaya çıkar ve bütün sanat türlerinde ortak özellikler çevresinde gelişir.
Rauf Mutluay’ın tanımı bu açıdan önemlidir: "... Toplumsal düzenin ve onun değişiminin bir gereği olarak, dünya görüşü ve sanat anlayışı bakımından birleşen kişilerin, eserleriyle ortaya koydukları ve sürdürdükleri ilkelerin toplamından doğan tutarlılığa bir edebiyat akımı denir."
Klasizm(kuralcılık)
Romantizm (coşumculuk)
Parnasizm (betimselcilik - yalnızca şiirde)
Natüralizm (doğalcılık)
Sembolizm (simgecilik)
İdealizm (ünanimizm)
Realizm (gerçekçilik)
Fütürizm (gelecekçilik)
Dadaizm
Sürrealizm (gerçeküstücülük)
Letrizm (harfçilik)
Egzistansiyalizm (varoluşçuluk)
Personalizm (kişilikçilik)
Edebi akımlarının gelişimine bakıldığında, bu akımların salt yazına özgü olmadığı genel, bir sanat akımı olarak başlayıp geliştikleri görülür. Üstelik hemen hepsi, genelde doğdukları çağın toplumsal yapısının, bu yapıya bağlı düşünüş biçiminin, ideolojinin ürünüdürler. Çağın felsefesinin sanat üzerindeki etkisi akım olarak ortaya çıkar ve bütün sanat türlerinde ortak özellikler çevresinde gelişir.
Rauf Mutluay’ın tanımı bu açıdan önemlidir: "... Toplumsal düzenin ve onun değişiminin bir gereği olarak, dünya görüşü ve sanat anlayışı bakımından birleşen kişilerin, eserleriyle ortaya koydukları ve sürdürdükleri ilkelerin toplamından doğan tutarlılığa bir edebiyat akımı denir."
Klasizm(kuralcılık)
Romantizm (coşumculuk)
Parnasizm (betimselcilik - yalnızca şiirde)
Natüralizm (doğalcılık)
Sembolizm (simgecilik)
İdealizm (ünanimizm)
Realizm (gerçekçilik)
Fütürizm (gelecekçilik)
Dadaizm
Sürrealizm (gerçeküstücülük)
Letrizm (harfçilik)
Egzistansiyalizm (varoluşçuluk)
Personalizm (kişilikçilik)